Vítejte v kurzu Jak na hlásky L, D, R, Ř zábavně a efektivně!

Jsem moc ráda, že tu jste! Těším se na naši společnou cestu!

Než se pustíte do jednotlivých cvičení, velmi doporučuji shlédnout úvodní videa, nebo alespoň prostudovat
úvodní informace.

1. Úvodní video

2. Samokontrola

3. Úvodní informace – přepis videí:

Kurz trvá 6 týdnů, každý pátek se vám otevře přístup do další lekce.

Kurzem postupujte svým tempem, nesnažte se vše stihnout za 6 týdnů. Někdo z vás je na úplném začátku, někomu již chybí jen něco doladit. Kurz je vám k dispozici 2 roky, ke všemu se můžete podle potřeby vracet.

Součástí kurzu je uzavřená Facebooková skupina, pokud v ní ještě nejste, můžete se připojit tudy: Skupina je určena zejména pro sdílení, motivaci, případně i další inspiraci. Pokud na Facebooku nejste a nechcete být, nepřijdete o žádná cvičení, návody apod. Všechno podstatné najdete zde.

Na začátku a na konci každé lekce je pro vás připraveno pdf, abyste si mohli přehledně vyhodnotit stav před a po. Velmi doporučuji si pracovní listy vyplňovat a mít tak přehled o pokrocích. Dobré je si pořídit i krátké video dítěte před a po. Ono se mnohdy zdá, že jsou pokroky malé až žádné, ale ve chvíli, kdy si povedete pečlivé záznamy, bude vyhodnocení posunů mnohem snadnější a získáte tak lepší pocit z odvedené práce.

Pro děti jsou k dispozici hodnotící archy, kde si mohou po každém cvičení vybarvit či škrtnout obrázek, písmeno, číslo… Případně si můžete vymyslet vlastní systém (u mých synů se osvědčila samolepka za každé cvičení)… Ne až tak odměňování jako spíše takové zaznamenání odvedené práce… Ale samozřejmě záleží na vašem přístupu a vašich zvyklostech, já pouze doporučuji, co se mi osvědčuje.

Lekce jsou řazeny od nejjednodušších (základní rozhýbání jazýčku, jednoduché hry na rozvoj sluchového vnímání) až po nejsložitější (vyladění hlásky Ř), doporučuji si projít všechny lekce, i když už vašemu dítěti chybí jen R či Ř. Jestliže se R samo neobjevilo, velmi pravděpodobně to znamená, že nebyly splněny některé předchozí kroky, aby se objevit mohlo. Může být jazýček málo rozhýbaný, málo zpevněný, může být nesprávně vyslovovaná hláska L či D, které tvoří pro R a Ř základ… Abyste kurz naplno využili, velmi doporučuji nepřeskakovat a jet s námi od začátku do konce.

Stejně tak obsah jednotlivých lekcí je řazen od nejjednodušších cvičení po nejsložitější, i v rámci jednotlivých lekcí tedy postupujte popořadě od začátku do konce. Pokud vidíte, že je pro vaše dítě cvičení snadné a dělá ho bez problémů úplně správně, klidně ho zkuste jen jednou. Ale zkuste ho!!!

Doporučuji si najít na cvičení čas pokud možno každý (nebo skoro každý) den – na pár minut si k úkolům opravdu sednout a soustředit se jen na ně. I pět minut denně je prima. A když se daří 5 minut, můžete zkusit natáhnout na 6 minut, postupně na 7 atd. Není smysluplné ani efektivní chtít strávit logopedií 30min denně. Doporučuji pár minut cíleného cvičení a jinak raději několikrát denně zařadit nějaké maličké cvičení do běžného fungování. Například při čištění zoubků vždy kartáčkem pošimrat špičku jazýčku a zkusit špičku jazyka zvednout… Nebo při lízání zmrzliny zkusit prvních pár líznutí jen špičkou jazyka… Mnoho tipů dostanete v jednotlivých lekcích.

A co považuji asi za úplně nejdůležitější: přistupujte ke cvičení s pozitivními emocemi. Pokud možno na vaší straně i na straně dítěte. Zvolte si takové cvičení, které vám bude vyhovovat – někdy zapojte zrcátko, někdy obrázky, někdy cvičte s dítětem klidně na procházce, někdy mu pusťte některé video, ať cvičí přímo se mnou… Zkuste se zbavit i svého vnitřního tlaku – že už by to dítě mělo umět, že už půjde do školy, že už to přece musí jít!!! I když to neřeknete nahlas, ten tlak visí ve vzduchu a dítě ho vnímá. A tlak vytváří odpor. Pod tlakem a ve stresu není možné se učit, mozek je pak nastaven jen na útok či útěk, ale určitě ne na příjem nových informací.

Pojďte se inspirovat, pojďte to zkusit jinak!!!