Stereognostické tvary aneb cvičení jazýčku bez mlsání

28.04.2020

Chodíte se svým dítětem na logopedii, trénujete jazýček a nedaří se? Dítě cvičení nebaví, pokroky jsou v nedohlednu, dochází vám trpělivost? Proč to nezkusíte jinak? Jak? Nově, hravě, s radostí a třeba i se stereognostickými tvary!

Co jsou stereognostické tvary? Jedná se o speciální tvary zhotovené v zubní laboratoři, které slouží ke zvýšení citlivosti a vnímavosti v dutině ústní. Samozřejmostí je bezpečnost - zdravotně nezávadný materiál bez příchuti a tvary navléknuté na zubní niti, aby nedošlo ke spolknutí.

Zní to složitě? Možná, ale ve skutečnosti je to zábava! Jedná se v podstatě o hmatovou hru v ústech, při které dítě rozvíjí mnoho oblastí, například:

  • zrakové vnímání,
  • slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, porozumění, vybavování slov,
  • jemnou motoriku a hmatové vnímání,
  • výše zmíněnou vnímavost a citlivost v dutině ústní,
  • pohyblivost jazyka,
  • sebevědomí,
  • motivaci.

Nevěříte? Pojďme se podívat, jak na to.

  • Vystříháme z kartonu stejné tvary (jen ve větším provedení), které máme připravené na pozdější poznávání v ústech. Tvary poznáváme, přiřazujeme k sobě stejné, rozlišujeme velké a malé, trénujeme zrakové vnímání.
  • Tvary pojmenováváme, říkáme si barvy, můžeme zkusit zdrobněliny - velká kapka, malá kapička, velké kolo, malé kolečko... Rozvíjíme slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti.
  • Zavážeme oči a zkusíme kartonové tvary poznat hmatem a pojmenovat je. Když se daří, můžeme zkusit hmatem poznávat i malé stereognostické tvary. Můžeme hledat hmatem dvojice kartonového a stereognostického tvaru. Vedeme děti k tomu, aby používaly více prstíků, aby zkoumaly tvar, aby říkaly, co cítí. V případě potřeby můžeme napovídat "Nahoře je to špičaté, dole je to kulaté... někdy to padá z nebe... říkáme, že prší..." "Kapka!" Rozvíjíme jemnou motoriku, hmatové vnímání a propojení obojího s řečí, porozuměním a vybavováním slov.
  • Dítě si vybere stereognostický tvar a strčí ho do úst, pečlivě ho prozkoumá jazykem, může mít v rukách stejný tvar z kartonu. Po vyndání z úst si můžeme povídat o tom, jaký to byl pocit. Procvičujeme vnímavost a citlivost v dutině ústní.
  • Když je dítě s tvary dobře obeznámeno, můžeme mu vložit do úst některý tvar a dítě hádá, který to je, může vybírat stejný tvar z kartonu. Procvičujeme hmatové rozlišování v dutině ústní.
  • Další možností je si s vybraným tvarem v ústech hrát: dáme tvar na špičku jazyka a jazyk vysouváme před ústa a zasouváme za dolní řezáky, aby nám tvar nespadl. Můžeme tvar umístit na špičku jazyka a "vozit ho výtahem" za horní a za dolní řezáky atd. Trénujeme pohyblivost jazyka.
  • Když dítě zjistí, co všechno jeho jazýček umí a pozná, může ho to podpořit v dalších cvičeních a v chuti se učit něco nového. Rozvíjíme motivaci.
  • A v neposlední řadě když se zapojí i dospěláci, může to být velká legrace a pro dítě třeba také uvědomění, že i dospělákům se nemusí všechno vždy hned podařit. Rozvíjíme sebevědomí.

A to už je dost důvodů, proč to zkusit, nemyslíte?