Dudlík = vstupenka na logopedii?

22.05.2020

Velmi mě pobavil článek mé známější kolegyně, která označila dudlík za vstupenku na logopedii. Proč jako logopedka nerada vidím děti s dudlíkem? Pojďme se na to podívat zblízka a srozumitelně a třeba odložíte dudlíky ještě dnes! 

Správné polykání jako dokonalá rozcvička pro jazyk

Při polykání jazyk vytváří tzv. polykací vlnu. Nejprve se přimkne k patru přední část jazyka, poté střední část a nakonec zadní část. Můžete si zkusit velmi pomalu polknout a pocítíte to na vlastní kůži. Či spíše na vlastní jazyk. Při každém polknutí se skutečně procvičí celý jazyk. Polykáme přibližně 1300x za den. To už je pořádná rozcvička, nemyslíte?

Správná klidová poloha jazyka

I když je jazyk v klidu, zrovna se nepodílí na mluvení či polykání, rozhodně není pasivní a povolený. Stále si udržuje mírné napětí. Při správné klidové poloze jazyka je špička jazyka opřená na stejném místě, jako když vyslovujeme hlásku N. Zkuste si vyslovit N, nechat jazyk tam, kde je, a zavřít ústa. Toto je správná klidová poloha jazyka.

Co se děje, když má dítě dudlík?

Dudlík znemožňuje zdravý a přirozený kontakt jazyka s horním patrem. Jazyk nezná správnou klidovou polohu - klid s dudlíkem znamená úplně povolený jazyk ležící pod dudlíkem. Neprobíhá polykací vlna, jak byla popsána výše. Jazyk se přes dudlík k hornímu patru vůbec nedostane. Kolikrát za den se jazyk kvůli dudlíku neprocvičí? A budeme to pak muset dohánět na logopedii?

Samozřejmě ne všichni. Každé dítě je jiné. Nelze říci, že všechny děti, které měly dudlík, budou chodit na logopedii. Ale v každém případě lze říci, že užívání dudlíku (a také dlouhé užívání kojeneckých lahví) je jednou z významných a častých příčin mezizubních sykavek.

Co s tím?

Jako matka 3 dětí si na základě vlastních zkušeností dovolím být chvíli trochu drzá. Skutečně vaše dítě potřebuje dudlík? Nebo jste to vy, kdo někdy potřebuje dítě např. rychle uklidnit, utišit, zabavit, uspat? Nebylo by možné používání dudlíku alespoň omezit? Například aby byl jen pomůckou na usnutí a užíval se tedy jen na místech a v časech určených k usnutí? Minimalizuje se tak doba, po kterou má dítě dudlík v ústech, a trochu si tím připravíte půdu pro chvíli, kdy se rozhodnete dudlík odložit úplně.

Úplně ideální pro vývoj oromotoriky je dítěti dudlík vůbec nedat, do půl roku plně kojit a po půl roce postupně nabízet pití z otevřeného kelímku nebo z hrnečku s brčkem. Pokud má dítě potřebu něco strkat do pusinky, cucat, okusovat, vybírejte speciální pomůcky, které jsou k tomu určené.

Proč? Kojení je skvělá rozcvička pro jazyk i pusinku, bradavka je měkká a poddajná na rozdíl od dudlíků a kojeneckých lahví. Při pití z otevřeného kelímku si dítě procvičí rty (které bude potřebovat mimo jiné na vyslovování hlásek PBM) a krásně trénuje polykací vlnu, procvičuje celý jazýček. Pití brčkem je taktéž úžasná rozcvička. Brčko vkládáme vždy mezi rty, nikoli mezi zuby, procvičí se rty, jemný kontakt mezi zuby a opět celý jazyk.

Co dělat, pokud situace není ideální a není možné to vše dodržet?

  • Vybírat vhodné kojenecké lahve, po půl roce učit dítě pít z otevřeného kelímku či kelímku s brčkem a kojenecké lahve co nejdříve odložit.
  • Pokud dítěti dudlík dáváte, snažte se omezit jeho užívání na co nejkratší čas.
  • Zrušte dudlík do půl roku věku dítěte. S přivřenýma očima lze tolerovat dudlík do roka, ale pak už ne. Již v půl roce věku přechází dítě na vyšší typ sání a pro zdárný vývoj oromotoriky opravdu potřebuje pusinku používat k jiným věcem, než k dudlání dudlíku.
  • Vybírejte vhodné pomůcky k pití, cucání i okusování, např. na www.kousak.com nebo na www.logopediecervenkova.cz.

Jestli vás můj článek inspiroval k odložení dudlíku, mám velkou radost! Jestli vesele dudláte dál, budu se na vás moc těšit za pár let na logopedii! 


V článku byly použity informace od Martiny Kolmanové a Barbory Červenkové.